Deze site is nog volop in ontwikkeling en wordt continu geoptimaliseerd. Merk je een foutje op? Laat het ons weten via insecten@gentsestudentenraad.be
De Gentse Studentenraad bestaat uit een Algemene Vergadering en een Dagelijks Bestuur. De Algemene Vergadering bestaat uit twintig stemgerechtigde leden (een vertegenwoordiger van elke facultaire studentenraad, de vier rechtstreeks verkozen studentenvertegenwoordigers uit de Raad van Bestuur, de vier rechtstreeks verkozen studentenvertegenwoordigers uit de Sociale Raad en de studentenvertegenwoordiger in het Bestuurscollege).
De Algemene Vergadering duidt jaarlijks een Dagelijks Bestuur aan dat instaat voor de dagelijkse werking. Daarnaast kan de Algemene Vergadering beleidsverantwoordelijken aanstellen die zich toespitsen op een specifiek beleid. De hele organisatie en werking van de Gentse Studentenraad wordt ondersteund door verschillende jobstudenten, zowel bij inhoudelijke als administratieve taken.
Het Dagelijks Bestuur staat tevens in voor de organisatie van de verschillende werkgroepen. In samenwerking met de medewerkers worden rond verschillende thema's en onderwerpen werkgroepen gepland. Zo zal bv. de bestuurder Onderwijs de Werkgroep Onderwijs organiseren en hier de dossiers omtrent onderwijs bespreken, bediscussiëren en voorbereiden. Hierin worden de bestuurders bijgestaan door een medewerker. Daarenboven worden ad hoc werkgroepen georganiseerd voor bepaalde zaken zoals de begroting, de statuten e.d..
Het Dagelijks Bestuur, onder leiding van een voorzitter, staat in voor de dagelijkse werking van de Gentse Studentenraad en voor de uitvoering van de beslissingen van de Algemene Vergadering. In beginsel is er naast een voorzitter en een ondervoorzitter, een bestuurslid voor onderwijs, sociaal, extern en intern. Het Dagelijks Bestuur wordt bijgestaan door een coördinator en een team medewerkers.
Beleidsverantwoordelijken zijn personen die, aangeduid door de Algemene Vergadering, een bepaald en duidelijk omschreven beleid voor de Gentse Studentenraad opvolgen. Beleidsmatig staan de beleidsverantwoordelijken het Dagelijks Bestuur bij, zonder dat zij de bijkomende verplichtingen van een bestuurslid op zich nemen. Ieder lid van de Algemene Vergadering die zich voor een bepaald beleidsdomein wenst te engageren, kan zich hiervoor kandidaat stellen.
Het Dagelijks Bestuur wordt bijgestaan en ondersteund door een team van medewerkers, die elk hun functie hebben:
De Medeweker Administratie staat in voor de verslagen van de Algemene Vergaderingen en de algemene administratie van de Gentse Studentenraad.
De Medewerker Event en Logistiek helpt mee met de organisatie van evenementen georganiseerd vanuit de Gentse Studentenraad en de logistieke organisatie.
De Medeweker Financiën zorgt voor de boekhouding en houdt de begroting up to date.
De Medewerker Communicatie en Design waarborgt dat jullie mee zijn met de laatste nieuwtjes en gebeurtenissen binnen de Gentse Studentenraad.
De IT-Medewerker onderhoudt de websites van de Gentse Studentenraad en Facultaire Studentenraden.
De IT’er Studieplekken actualiseert alle bloklocaties en hun reservaties. Deze medewerker verzorgt de blokmap locatie, waar je alle studieplekken van Gent en omstreken kan bekijken. De IT’er Studieplekken wordt aangestuurd door de coördinator Studieplekken.
De Medewerkers Inhoudelijk en Onderzoek ondersteunen het Dagelijks Bestuur bij het schrijven van standpunten, die de belangen van de studenten aankaarten op het centrale niveau, en helpen met organiseren en notuleren van de Werkgroepen. Deze medewerkers focussen in het bijzonder op sociale en onderwijsgerelateerde dossiers.
De coördinator vormt de brug tussen het Dagelijks Bestuur en de medewerkers. Ze stuurt de medewerkers aan en zorgt ervoor dat het Dagelijks Bestuur optimaal te werk kan gaan.
De Raad van Bestuur is het hoogste bestuursorgaan van de UGent. Het is samengesteld uit vertegenwoordigers van onder andere het academisch personeel en de studenten. De vier studenten in de Raad van Bestuur worden om de twee jaar rechtstreeks verkozen door alle studenten. De Raad van Bestuur heeft volheid van bevoegdheid en bepaalt de missie en het strategisch beleid van de UGent. De Raad van Bestuur is ook bevoegd voor de begroting van de UGent.
De Sociale Raad heeft tot taak het adviseren van de Raad van Bestuur en het Bestuurscollege m.b.t. sociale aangelegenheden. Sociale voorzieningen voor studenten (homes, resto’s …) zijn hiervan de belangrijkste component voor studenten en de Gentse Studentenraad. In de Sociale Raad zetelen naast de vier studenten uit de Raad van Bestuur, nog vier andere verkozen studentenvertegenwoordigers, de studentenbeheerder en een vertegenwoordiger van de Vergadering der Konventsvoorzitters.
Het Bestuurscollege is, na de Raad van Bestuur, het hoogste bestuursorgaan van de UGent. Het beschikt enkel over de bevoegdheden die de Raad van Bestuur haar heeft opgedragen. De bevoegdheden van het bestuurscollege zijn bijzonder ruim gaande van de goedkeuring van de aanstelling van lesgevers tot het goedkeuren van onderwijsinnovatieprojecten. In het bestuurscollege zetelt een student aangeduid door de studentengeleding in de Raad van Bestuur.
De Onderwijsraad is het universiteitsbrede orgaan dat aan de andere organen van de UGent (Raad van Bestuur, Bestuurscollege …) adviezen verstrekt inzake onderwijs. Deze adviezen bestrijken een waaier aan onderwerpen gaande van het OER tot onderwijskwaliteitszorg. In dit orgaan zetelen 8 studenten, die de alfawetenschappen (geesteswetenschappen), bètawetenschappen (exacte wetenschappen) en de gammawetenschappen (sociale wetenschappen zoals geneeskunde) vertegenwoordigen. De Onderwijsraadvertegenwoordigers worden aangeduid door de Gentse Studentenraad.
Het Onderwijskwaliteitsbureau is het gespecialiseerde uitvoerende orgaan dat sinds 2015 instaat voor de opvolging van de kwaliteitszorg aan de UGent. Concreet houdt dit in dat het Onderwijskwaliteitsbureau: 1. informatie over kwaliteitszorg systematisch verzamelt, analyseert en vertaalt in concrete acties voor opleidingen 2. de taak overneemt van externe visitatiecommissies en vanuit een helikopterperspectief de kwaliteitscultuur in alle UGent-opleidingen monitort 3. in de periode 2021-2023 een eenmalige screening zal uitvoeren van de opleidingsmonitors met als doel een helder beeld te bekomen van de aanwezige kwaliteitscultuur en de reële verbetercapaciteit in alle UGent-opleidingen; 4. voor elke UGent-opleiding een borgingsbesluit zal uitspreken (positief, positief met cruciale aandachtspunten, negatief) 5. in het kader van publieke verantwoording systematisch informatie publiceert over de onderwijskwaliteit van elke opleiding.
ENLIGHT is een Europese Universiteiten samenwerking tussen 10 omvangrijke, onderzoeksgerichte universiteiten uit 10 Europese landen. ENLIGHT streeft naar een impactgedreven en op uitdagingen gebaseerde transformatie van het Europese hogeronderwijs, om studenten te vormen tot ‘globally engaged citizens’, met de nieuwste kennis en vaardigheden. ENLIGHT focust op 6 gebieden die kern determinanten zijn van sociaal welzijn en duurzaamheid: 1.Gezondheid en welzijn 2.Digitalisering 3.Klimaatverandering 4.Energie en circulaire economie 5.Gelijkheid 6.Cultuur en creativiteit De ENLIGHT Student Network (ESN) bestaat uit 2 teams: the Student Network Governance, verantwoordelijk voor studentenvertegenwoordiging en strategische beslissingen binnen ENLIGHT, en the Student Network Community, die instaat voor het opbouwen van de ENLIGHT community, ENLIGHT promoten en hun studenten organisaties verbindt met elkaar. Beide teams worden geleid door een verkozen Student Board die ervoor zorgt dat beide teams vlot werken en het netwerk vertegenwoordigen op het hoogste beslissingsniveau.
De vertrouwenscontacten zijn personen, aangesteld door het Dagelijks Bestuur, waar AV-leden terecht kunnen met hun bezorgdheden en ervaringen. De vertrouwenscontacten weten wat het vangnet is van de UGent en verwijzen studenten door naar de juiste instanties. Een vertrouwenscontact werkt met volledige confidentialiteit. Ze kunnen jou nooit bij naam noemen bij andere personen en zullen nooit zonder jouw toestemming zaken ondernemen. Je kan bij de vertrouwenscontacten terecht voor zaken zoals problemen met je Facultaire Studentenraad, grensoverschrijdend gedrag, (machts)misbruik, of ieder ander probleem dat je op de universiteit kan tegenkomen. De vertrouwenscontacten krijgen de juiste trainingen en omkadering om jou zo goed mogelijk te kunnen bijstaan. Er worden 2 vertrouwenscontacten aangesteld binnen het DB en het DB duidt ook 2 vertrouwenscontacten aan binnen de Algemene Vergadering.