Deze site is nog volop in ontwikkeling en wordt continu geoptimaliseerd. Merk je een foutje op? Laat het ons weten via insecten@gentsestudentenraad.be
Met klachten kan je terecht op verschillende plaatsen. In de eerste plaats zijn er je studentenvertegenwoordigers in de opleidingscommissie en in de faculteitsraad. Zij kunnen je vraag of probleem rechtstreeks aankaarten op de verschillende raden en commissies. Daarnaast werken sommige faculteiten ook met jaarverantwoordelijken, waar één of meerdere persoon het contactpunt zijn bij problemen in jouw opleiding(sjaar).
Daarenboven zijn er de facultaire ombudspersonen die op een discrete en professionele manier klachten van studenten behandelen. Er is eveneens een institutionele ombudspersoon dewelke, universiteitsbreed, een aantal zaken behandelt alsook een aantal specifieke bevoegdheden heeft, toegekend door het Onderwijs- en examenreglement.
Meer structureel zijn er de onderwijs- en opleidingsevaluaties die de opleidingsonderdelen en lesgevers respectievelijk de hele opleiding evalueren en die elke student in principe moet invullen. De verschillende opleidingen bekijken deze informatie en ageren, mede onder impuls van de studentengeleding, naar deze informatie en de geleverde opmerkingen.
Art. 75, §2 van het Onderwijs- en examenreglement (2024-2025) bepaalt dat ingeval van afwezigheid van de student, de examinator oordeelt over de gegrondheid van de afwezigheid. Indien hij/zij de afwezigheid gegrond acht, kan er worden afgesproken dat een inhaalexamen wordt georganiseerd. De examinator kan niet weigeren een inhaalexamen te organiseren, tenzij ingeval het materieel onmogelijk zou zijn om binnen dezelfde examenperiode een inhaalexamen te voorzien.
Het is verder steeds van belang om de facultaire reglementen na te kijken en in geval van vragen of problemen, contact op te nemen met de examinator of de facultaire ombudspersoon.
De indeling van de academische kalender is een bevoegdheid van de hogeronderwijsinstellingen. In beginsel kan dus elke instelling een andere kalender bepalen. De huidige indeling van de kalender, een semestersysteem met een tweedekansperiode op het einde van het jaar, is niet de enige mogelijke indeling.
Om die reden wordt er binnen het universitaire bestuur en samen met de andere hogeronderwijsinstellingen bekeken of er een andere indeling, die zowel pedagogisch als praktisch beter is voor alle geledingen, maar vooral voor de studenten, aan de UGent. De Gentse Studentenraad is in deze een belangrijke gesprekspartner in deze discussie en garandeert dat er maximaal wordt rekening gehouden met de belangen van de studenten.
Art. 55 §3 van het Onderwijs- en examenreglement (2024-2025) bepaalt dat je geen examen in de tweedekansperiode meer mag afleggen voor een opleidingsonderdeel waarvoor je eerder al een creditbewijs (i.e. je bent geslaagd) hebt verworven. Je kan een examen dus geen tweemaal afleggen als je eenmaal 10/20 of meer behaalt hebt. Indien je gedelibeerd bent, behoud je wel je recht op een tweede examenkans en kan je eventueel in tweede zit wel slagen.
Actief leren is een zeer vaag begrip dat de voorbije jaren zijn opmars heeft gekend in het Vlaamse onderwijslandschap. Actief leren kan het best beschreven worden als studenten het eigen leerproces (deels) in handen geven, studenten aanzetten tot participatie tijdens de onderwijsactiviteiten en op andere wijzen lesgeven.
Het concept actief leren wordt momenteel volop uitgewerkt aan de UGent. Lesgevers, studenten en experten werken samen om dit concept vorm te geven. Optimaal inzetten op actief leren, een aangepaste infrastructuur, ondersteuning van lesgevers,… het zijn slechts een aantal van de zaken die nodig zijn om op een ideale manier met het concept actief leren om te gaan.
Het Onderwijs- en examenreglement (2024-2025) somt in art. 25 de verschillende bijzondere statuten op die aangevraagd kunnen worden. Het gaat o.m. om een statuut wegens functiebeperking, studentondernemers, topsporters,… maar ook studenten met een mandaat. Voor academiejaar 2017-2018 werd dit artikel grondig herschreven en uitgebreid. Het nieuwe artikel somt duidelijk de te volgen procedure op, alsook de voorwaarden waaraan dient voldaan te zijn.
Een bijzonder statuut geeft een student recht op een aantal onderwijs- en examenfaciliteiten (bv. meer tijd voor een examen, geen puntenaftrek voor taalfouten, het verplaatsen van examens,…). De Directie Onderwijsaangelegenheden (DOWA) staan in voor het toekennen van het statuut. De modaliteiten worden toegekend door de betrokken lesgevers. Vanaf 2017-2018 zullen een aantal modaliteiten niet meer kunnen geweigerd worden door de lesgever.
Een aanvraag voor een kamer een home van de Universiteit kan via de website van de UGent. Je hoeft slechts de verschillende stappen vermeld op de site te volgen.
De sociale dienst helpt studenten met vragen over hun statuut als studenten (sociale zekerheid, fiscaliteit,…) alsook financieel (bv. met een studentenlening).
De UGent biedt studenten ook psychologische begeleiding aan. De studentenpsychologen van de afdeling studieadvies helpen studenten die vragen hebben bij hoe het omgaan met hun studies. Zij organiseren verschillende trainingen over faalangst, uitstelgedrag, … Ook de facultaire monitoraten staan studenten met gelijkaardige vragen of problemen bij.
Studentenartsen zijn artsen verbonden aan de UGent en die, net zoals gewone huisartsen, studenten helpen met medische problemen. Een afspraak kan steeds vastgelegd worden via volgende website.